Embraer co raz mocniej podkreśla możliwość wykorzystania samolotów A-29N Super Tucano do walki z bezzałogowymi statkami powietrznymi. Brazylijski producent twierdzi, że sprawdzić by się mogły m.in. w walce z Shahedami.
Podczas prezentacji w Warszawie, która odbyła się 2 grudnia 2025 r. Embraer, podobnie jak podczas wcześniejszych spotkań odbywających się w Polsce, podkreślał dotychczasowe sukcesy w sprzedaży i wdrażaniu swoich samolotów w siłach zbrojnych państw NATO. To element zachęcania Ministerstwa Obrony Narodowej do wybrania
KC-390 Millennium jako nowego samoloty transportowego dla polskich sił zbrojnych.
Ostatnio brazylijski producent poświęca także co raz więcej uwagi na promowanie swojego innego samolotu wojskowego, czyli A-29 Super Tucano. Embraer widzi w nim przydatne narzędzie do zwalczania dronów.
A-29N Super Tucano do zwalczania dronów Podczas grudniowej wizyty w Warszawie prezes Embraera podkreślał, że KC-390 to nie jedyna oferta dla Polsk. Jego zdaniem A-29N Super Tucano są doskonałym narzędziem do zwalczania dronów bojowych takich jak wykorzystywane na wojnie w Ukrainie Shahedy.
– Widzimy też bardzo otwarcie rynku europejskiego na
A-29N, które zostały ostatnio zakupione przez Portugalię, czyli pierwsze europejskie państwo NATO. Naszym zdaniem jest to bardzo dobra i efektywna kosztowo platforma do zwalczania bezzałogowych statków powietrznych – podkreślał Bosco da Costa Jr., prezes zarządu Embraer Defense & Security.
Prezes Embraera podkreślał, że firma jest otwarta na innowacje i nowe rozwiązanie, które będą pozwalać na zwalczanie nowych zagrożeń na polu walki. – A-29N Super Tucano, wyposażony w nowoczesny system uzbrojenia zgodny ze standardami NATO, jest obecnie zdolny do neutralizowania zagrożeń ze strony bezzałogowych statków powietrznych, takich jak Shahedy, oferując niezrównaną efektywność kosztową, precyzję i niezawodność – podkreśla da Costa.
Dodaje przy tym, że zarówno KC-390 Millennium oraz A-29N Super Tucano są w stanie sprostować oczekiwaniom i wyzwaniom operacyjnym przed jakimi staje dziś i może stać w przyszłości nasz kraj.
– Jak widać, od 1969 roku DNA Embraera jest jasne: istniejemy po to, aby oferować naszym klientom najlepsze możliwości operacyjne w celu ochrony ich kluczowych interesów i suwerenności – podkreśla da Costa.
Przystosowane do zwalczania dronów A-29 miałyby zostać wyposażone specjalnych łączach danych do odbierania wstępnych współrzędnych celu i naprowadzania, sensorze elektrooptycznym/termowizyjnym (EO/IR) do śledzenia laserowego i podświetlania celu, a także laserowo naprowadzanych pociskach rakietowych i karabinach maszynowych kal. .50 do neutralizacji bezzałogowych systemów powietrznych. Koncepcja operacyjna opracowana przez Embraera ma umożliwić obecnym i przyszłym użytkownikom A-29 dodanie misji przeciwdronowych do ich profili operacyjnych zawsze wtedy, gdy będzie to konieczne.
Podstawowe informacje o A-29 Super Tucano A-29 Super Tucano to samolot turbośmigłowy produkowany przez Embraera od roku 2003. Zastąpił wcześniejszą wersję A-29 Tucano. Do tej pory sprzedano już ponad 290 samolotów tego typu.
Maszyny te wylatały 600 tys. godzin lotu, w tym 60 tys. w warunkach bojowych. Wiele z nich brało udział w rzeczywistych operacjach bojowych przeciwko celom naziemnym, a także we wsparciu różnych służb porządku publicznego. Oprócz działań uderzeniowych A-29 Super Tucano są również wykorzystywane w misjach policyjnych, których zadaniem jest zmuszenie do lądowania załogowych statków powietrznych — w tym używanych do przemytu nielegalnych substancji.
Jak zapewnia producent A-29 Super Tucano jest najskuteczniejszym samolotem wielozadaniowym w swojej kategorii, wyposażonym w najnowocześniejszą technologię do precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy pakiet komunikacyjny.
Jego możliwości są dodatkowo zwiększone dzięki zaawansowanym systemom awioniki HMI zintegrowanym z solidnym płatowcem zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych w surowym środowisku i bez infrastruktury. Co więcej, samolot ma zmniejszone wymagania konserwacyjne i oferuje wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia.
A-29 zostały wybrane przez Afganistan, Angolę, Brazylię, Burkina Faso, Chile, Dominikanę, Ekwador, Filipiny, Ghanę, Honduras, Indonezję, Kolumbię, Liban, Mauretanię, Nigerię, Panamę, Paragwaj, Portugalię, Urugwaj, Senegal, Turkmenistan i Stany Zjednoczone Ameryki.